• سامانه کارکنان
  • اخبــار
  • خـدمـات
  • اطــلاعـیـه هــا
  • رویــدادهــا
  • مراجعین عمومی
  • لینکهای مفید

بهترین و بدترین مواد غذایی در هنگام ابتلا به آنفلوآنزا

 

خودمراقبتی گام اول سلامت است .با توجه به اهمیت نقش افزایش آگاهی و دانش مردم در خودمراقبتی برای پیشگیری از بیماریها ،لازم است بدانیم بهترین و بدترین موادغذایی در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا کدامند ؟    

با قرار گرفتن در فصل سرما و افزایش موارد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، سهم مواد غذایی و  نوشیدنی ها در بهتر شدنو بدتر شدن این بیماری هارا نباید نادیده گرفت.

در هنگام بروز آنفلوآنزا بدن به کالری بیش از حد معمول نیاز دارد چون هر چه درجه حرارت بدن بالاتر می رود، متابولیسم افزایش می یابد. در مقابل مطالعات نشان می دهد که کاهش مصرف کالری زمانی که بیمار هستید، نه تنها استعداد ابتلا به آنفلوآنزا را تشدید می کند بلکه طول مدت بیماری را نیز افزایش می دهد.

بهترین مواد غذایی که در هنگام ابتلا به آنفلوآنزا می توان مصرف کرد از این قرارند:

سوپ مرغ: مرغ شامل اسید آمینه ای به نام سیستئین است که باعث مرطوب نگه داشتن بینی، جلوگیری از کم آبی بدن و مبارزه با التهاب گلو می شود. ضمنا این غذا باعث کاهش التهاب دستگاه تنفسی می شود.

پروتئین های بدون چربی: ماهی و بوقلمون و مرغ و تخم مرغ به هنگام مریض شدن بسیار مهم هستند. این مواد غذایی در کمک به سوخت و ساز بدن و افزایش گلبول های سفید خون بسیار تاثیرگذارند. بدن نیاز به افزایش در تولید تعداد سلول های سفید خون در مبارزه با عفونت ها دارد و این مواد غذایی حاوی این خاصیت ها هستند.

عسل: در مطالعاتی که در سال 2012 انجام شده است، محققان دریافتند که یک تا دو قاشق چای خوری عسل در تسکین علائم عفونت تنفسی بسیار موثر است. عسل باعث ترشح بزاق و کمک به خشک نشدن گلو می شود و آنتی اکسیدان های طبیعی و خواص ضد میکروبی موجود در آن به سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می کند.

چای داغ: نوشیدن چای به بدن برای مبارزه با عفونت کمک می کند. به علاوه مایعات گرم در کاهش درد گلو موثر است و گرفتگی بینی را نیز کاهش می دهد.

میوه های خانواده مرکبات: حاوی ویتامین ث هستند و مطالعات مختلفی نشان داده است که مصرف این میوه ها در دوره آنفلوآنزا به کاهش طول مدت بیماری کمک می کند. پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیمو و ... حاوی فلاونوئیدها هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کنند.

غذاهای تند: این غذاها ضد احتقان های طبیعی هستند. فلفل تند و یا ترب کوهی می توانند به تسکین علائم آنفلوآنزا کمک کنند.

بهترین غذاها برای هضم در معده بیماران از این قرارند:

نان تست: غذاهای شیرین در کنار نان تست به راحتی در معده هضم می شوند و از بروز ناراحتی های معده نیز جلوگیری می کنند.

موز: سرشار از پتاسیم است و از عرق کردن، تهوع، استفراغ، اسهال و ... بیمار را دور نگه می دارد.

زنجبیل: مطالعات مختلف نشان داده که زنجبیل در جلوگیری از تهوع موثر است و یبوست، نفخ و استفراغ را نیز کاهش می دهد. نوشیدن چای زنجبیل از کم آبی بدن جلوگیری می کند و تسکین دهنده مشکلات شکم است.

و اما بدترین غذاها:

آب پرتقال آماده: اگرچه آب پرتقال حاوی ویتامین ث است اما در مقابل بسته بندی شده آن حاوی قند بسیار بوده که باعث کاهش تعداد سلول های سفید خون در مبارزه با عفونت می شود.

شیرینی: مصرف زیاد قند می تواند سیستم ایمنی بدن را در طول دوره بیماری سرکوب کند و باعث التهاب شود.

غذاهای چرب: این غذاها مشکلات هضم ایجاد می کنند و می توانند باعث تشدید معده درد شوند.

الکل: نوشیدنی های الکل دار و کافئین دار در سرکوب سیستم ایمنی بدن بخصوص هنگام ابتلا به آنفلوآنزا تاثیرگذار هستند.

واگذاری داروخانه های بیمارستانهای دولتی به بخش خصوصی

معاون غذا و دارو از سرمایه گذاری و واگذاری اداره داروخانه های بیمارستانی به بخش خصوصی خبر داد.